Laadsystemen

Een boiler laadsysteem wordt meestal toegepast als een grote hoeveelheid tapwater in korte tijden opnieuw moet worden warm gemaakt. Denkt u bijvoorbeeld aan sporthallen waar heel de dag door  wordt gedoucht door sportteams of aan hotels waar in de ochtend op korte tijd een flinke spits is.

En een laadsysteem wordt ook wel toegepast in grote gebouwen waar voor verwarming van het gebouw een groot vermogen is opgesteld en waar het verwarmingstoestel (bijvoorbeeld cv-ketel) ook het tapwater moet doen. Het overdrachtsvermogen van een spiraal in een tank, of een tank in tank, is meestal beperkt. Met een platenwisselaar kan direct en snel meer vermogen worden overgebracht aan het tapwater.

De vaten die hiervoor toegepast worden bevatten geen spiraal maar zijn ‘leeg’. Als de totaal ketel vermogen groter is dan 45 kW (en dus naast het tapwater ook nog cv verwarming doet) wordt een dubbelwandige platenwisselaar toegepast om aan de Nederlandse eisen te voldoen.  De wisselaar kan helemaal los van het vat staan, maar en zijn (om het de installateur makkelijk te maken) ook vaten verkrijgbaar waaraan de wisselaar direct is gekoppeld.

Het hart van een boileroplaadsysteem bestaat uit 4 componenten: een oplaadboiler, een warmtewisselaar, een regelaar en een oplaadpomp. Daarnaast is er ook een passende ketel of andere warmtebron nodig voor het leveren van warmte. Het grote voordeel van deze manier van het maken van warm water is dat tapwater via de platenwisselaar meteen wordt opgewarmd van 10°C naar ca. 70°C. dit in tegenstelling tot bij indirect gestookte boilers, waarbij het tapwater geleidelijk op de gewenste temperatuur wordt gebracht. Een ander groot voordeel is dat een aangesloten HR-ketel of andere warmtebron een hele lage retourtemperatuur aangeleverd krijgt, wat erg gunstig is voor het opwekrendement.

Uitleg bij bovenstaand principe schema.

  1. Als de sensor ‘start’ onder de 65 °C komt, dan geeft de regeling een teken aan de ketel dat deze warmte moet leveren.
  2. De oplaadpomp wordt gestart en het tapwater wordt door de platenwisselaar heen geleid, daar komt het in aanraking met het 80°C water van de cv-ketel wat door de andere kant van de platenwisselaar stroomt en wordt zodoende opgewarmd naar ca. 70°C.
  3. Middels een ‘sproeipijp’ wordt het warme tapwater gelijkmatig boven in de laadboiler gebracht. Onderin de tank word het koudere water middels de oplaadpomp natuurlijk weer aangezogen en komt weer bij de platenwisselaar aan.
  4. Als de stop sensor ook de temperatuur van 65°C heeft bereikt stopt het laden. De boiler is op dat moment geladen. onderin zal het ca. 55 graden zijn dan.

De boiler wordt, door het warme water bovenin te brengen dus gelijkmatig geladen, warme stijgt van naturen…dus boven in de boiler zal het warmer zijn dan onderin. Dat noemt men gelaagdheid. Op den duur (bij lange stilstand) zal het water in de tank m.b.t. temperatuur steeds dichter bij elkaar komen over de hele tank, warmte draagt immers energie over naar koude.

Als er (net als op de tekening) een circulatie leiding is, dan wordt warm water rond gepompt in het gebouw langst alle warmwater kranen. Zodra iemand warmwater wil is er dus nauwelijks wachttijd. In hotels, sporthallen, ziekenhuizen, verzorgingshuizen, etc.  wordt dit vaak op deze manier gedaan. In luxe woningen wil men ook wel eens ’n circulatieleiding maken, wij raden dit voor een woning echter af. Een circulatieleiding kost veel energie, immers (hoe goed geïsoleerd ook) de leiding zal altijd warmte uitstralen / verliezen naar de omgeving toe. Het warm houden van de circulatieleiding kost dus ook er veel energie!


Enkele voorbeeldschema’s (met dank aan NIBE NL)
Boiler laadsysteem met 1 boiler:


Boilerlaadsysteem met 2 boilers:


Boilerlaad systeem met 2 boilers en voorgeschakelde zonneboiler.